EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

Book La crise de l accueil des r  fugi  s de 2015

Download or read book La crise de l accueil des r fugi s de 2015 written by Nader Vahabi and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2018-09-21 with total page 202 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: En quoi le flux migratoire de 2015 constitue-t-il une crise ? Pourquoi tant de réfugiés se sont-ils dirigés vers l'Europe ? Quelle place y occupe la Méditerranée et comment les pays du vieux continent réagissent-ils face à des personnes prêtes à prendre le risque de payer de leur vie le coût de leur déplacement ? En quoi mondialisation et migration sont-elles intrinsèquement liées à la modernité ?

Book La crise de l accueil

Download or read book La crise de l accueil written by Annalisa LENDARO and published by La Découverte. This book was released on 2019-06-20 with total page 345 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Pourquoi la question migratoire est-elle aujourd'hui réduite, en Europe, à cette notion de crise ? Dans un contexte de tensions politiques, de débats médiatiques véhiculant souvent des catégories d'analyse impropres ou erronées, l'ouvrage se propose de faire le point sur les enseignements que ladite crise a révélé en termes de nouvelles pratiques, et de logiques latentes. Les événements survenus en Méditerranée au cours de l'année 2015, communément qualifiés de " crise des migrants ", ont bien constitué le révélateur d'une crise profonde en Europe. Mais de quelle " crise " parlons-nous ? Pourquoi le fait migratoire est-il aujourd'hui le plus souvent réduit, en Europe, à cette notion ? Pour les auteur·e·s de cet ouvrage, l'utilisation de ce terme reflète avant tout le refus des États européens d'intégrer les dimensions contemporaine et internationale d'un phénomène qu'il est illusoire de prétendre enrayer et qui ne peut au demeurant être qualifié ni de nouveau ni d'imprévisible. Cette attitude de déni se traduit par une gestion meurtrière des frontières et le renoncement au principe de solidarité entre États membres qui est supposé fonder l'Union européenne. Elle met en évidence la véritable crise, celle de l'accueil. Grâce à un éclairage pluridisciplinaire, cet ouvrage se propose de faire le point sur ce que la " crise " nous apprend, en termes de nouvelles pratiques et de logiques latentes.

Book La crise de l accueil

    Book Details:
  • Author : Annalisa Lendaro
  • Publisher :
  • Release : 2019
  • ISBN : 9782348042843
  • Pages : 314 pages

Download or read book La crise de l accueil written by Annalisa Lendaro and published by . This book was released on 2019 with total page 314 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Migrants

    Book Details:
  • Author : Thomas Lacroix
  • Publisher : Armand Colin
  • Release : 2016-10-05
  • ISBN : 2200616937
  • Pages : 173 pages

Download or read book Migrants written by Thomas Lacroix and published by Armand Colin. This book was released on 2016-10-05 with total page 173 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Bien que latente depuis le début des années 2010, l’année 2015 a été marquée par le déclenchement de ce qu’on a appelé « la crise des migrants ». En 2015, plus d’un million de migrants sont arrivés en Europe, un chiffre inégalé depuis la Seconde Guerre mondiale. Car cette crise humanitaire vient révéler une autre crise, politique celle-ci, celle du régime migratoire européen, qui se révèle parfaitement inadapté aux circonstances. Les États européens semblent piégés, les réfugiés devenant un enjeu géostratégique : pour le régime syrien, ils sont un moyen de diffuser le conflit au-delà de ses frontières et de faire pression sur la communauté internationale ; pour la Turquie, leur maintien sur son territoire devient le terme d’un marchandage avec les pays de l’UE. Pour les États européens, enfin, la crise des migrants est l’occasion de faire jouer la prééminence du droit des États sur celui du l’Union, obérant tout débat serein et entretenant la montée des extrêmes. L’objectif de cet ouvrage est de donner les clés de compréhension de la situation d’impasse humaine et politique dans laquelle l’Europe se trouve aujourd’hui face à la crise migratoire, et d’évaluer les différentes options possibles pour en sortir.

Book Pourquoi les migrants   Comprendre les flux de population

Download or read book Pourquoi les migrants Comprendre les flux de population written by Collectif and published by Philippe Rey. This book was released on 2016-04-07 with total page 82 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: En 2015, plus d'un million de migrants ont franchi la Méditerranée au risque de leur vie, soit deux fois plus qu'en 2014. Les guerres du Moyen-Orient et de l'Afrique, du Mali à l'Érythrée, incitent des familles entières à quitter leurs pays pour l'Europe, soit par la mer, soit par la route des Balkans. Le drame est à nos portes et laisse les dirigeants de nos pays impuissants. Partagés entre peur et compassion, dépassés par l'ampleur du phénomène, les états membres de l'Union européenne sont enclins à fermer leurs frontières. Dans un contexte de périls extérieurs liés au terrorisme, et de faiblesses internes aggravées par la crise économique, les valeurs humanistes s'effacent derrière la demande de sécurité. Pourquoi ces crises migratoires ont-elles éclaté, de quelles politiques sont-elles le fruit, de quels renoncements et manques de vision ? Comment les résoudre face aux amalgames migrants/terroristes ? En quoi ces flux de population remettent-ils en question les identités nationales, les marchés de l'emploi, le traité de Schengen ? Quel lien établir avec la montée des populismes en Europe ? À travers les meilleurs textes parus dans l'hebdomadaire Le 1, sociologues, économistes, historiens, écrivains et anthropologues prennent la mesure des défis lancés par cette situation d'urgence.

Book Crise migratoire en Europe

Download or read book Crise migratoire en Europe written by Eric Leroy and published by BoD - Books on Demand. This book was released on 2015-11-30 with total page 100 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: La crise migratoire en Europe fait référence à l'augmentation, dans les années 2010, du nombre de migrants — certains étant des réfugiés — arrivant dans l'Union européenne via la mer Méditerranée et les Balkans, depuis l'Afrique, le Moyen-Orient et l'Asie du Sud. En 2015, des réfugiés syriens venant de Turquie (ce pays en accueille deux millions) et du Liban (environ un million de réfugiés) se sont joints à ce mouvement ce qui a amplifié le phénomène et provoqué une crise à l'échelle européenne en septembre 2015.

Book Migrants r  fugi  s   r  ponse aux ind  cis  aux inquiets et aux r  ticents

Download or read book Migrants r fugi s r ponse aux ind cis aux inquiets et aux r ticents written by Claire Rodier and published by La Découverte. This book was released on 2018-10-31 with total page 84 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Face à la crise des réfugiés, un livre court et très accessible pour répondre sans tabou aux multiples questions d'une population tout à la fois émue par le sort des migrants et inquiète des conséquences de leur afflux. Nouvelle édition actualisée. L'arrivée en grand nombre de réfugiés et de migrants en Europe, à partir de 2015, ainsi que les nombreuses morts en Méditerranée, dont celle, très médiatisée, du petit Aylan Kurdi, ont souvent ému et " bousculé " la population européenne. Toutefois, après une première phase d'accueil, un discours officiel de défiance, voire hostile aux migrants s'est progressivement imposé sous la pression de l'extrême droite européenne, les transformant, ainsi que ceux qui leur portent assistance, en ennemis à combattre : en témoignent notamment les attaques contre le bateau humanitaire Aquarius en 2018. Malgré une baisse spectaculaire du nombre d'entrées irrégulières sur le territoire européen, les inquiétudes et les réticences s'expriment chez ceux qu'un élan de solidarité avait poussés à ouvrir leurs portes aux migrants, et de nombreuses questions émergent : quelle différence entre réfugiés et migrants ? Combien sont-ils ? La France et l'Europe ont-elles la capacité d'accueillir ces migrants, compte tenu de la crise économique ? Les murs servent-ils à quelque chose ? Qu'est-ce qu'un hotspot ? Qu'est-ce que le délit de solidarité ? Ne vaudrait-il pas mieux les aider à rester chez eux ? C'est pour répondre sans tabou à ces interrogations légitimes, et à bien d'autres, que ce petit livre a été conçu.

Book Couverture m  diatique de la    crise des r  fugi  s      perspective europ  enne

Download or read book Couverture m diatique de la crise des r fugi s perspective europ enne written by Georgiou, Myria and published by Council of Europe. This book was released on 2017-05-19 with total page 23 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Les médias ont joué un rôle important dans la formation du débat public sur la «crise des réfugiés» qui a culminé à l’automne 2015. Ce rapport examine les récits développés par les médias dans huit pays européens et comment ils ont contribué à la perception que le public a de la «crise», passant d’une tolérance prudente durant l’été à une effusion de solidarité et d’humanitarisme en septembre 2015 et enfin à une orientation sécuritaire du débat et un discours de peur en novembre 2015. Dans l’ensemble, les réfugiés et les migrants ont eu peu d’occasions d’exprimer leur point de vue sur les événements et les médias ont accordé une attention limitée à la souffrance des individus ou au contexte mondial et historique de leur déplacement. Les réfugiés et les migrants sont souvent présentés comme un groupe indiscernable d’étrangers anonymes et non qualifiés qui sont tour à tour vulnérables ou dangereux. La diffusion d’informations biaisées ou infondées contribue à perpétuer les stéréotypes et à créer un environnement défavorable non seulement à leur accueil, mais aussi aux perspectives à plus long terme d’intégration dans la société.

Book Accueil ou submersion

    Book Details:
  • Author : Jérôme FOURQUET
  • Publisher : Editions de l'Aube
  • Release : 2016-10-06T00:00:00+02:00
  • ISBN : 2815920263
  • Pages : 125 pages

Download or read book Accueil ou submersion written by Jérôme FOURQUET and published by Editions de l'Aube. This book was released on 2016-10-06T00:00:00+02:00 with total page 125 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Sept ans après le déclenchement de la crise économique et financière, le continent européen se trouve confronté à un nouveau défi majeur : celui de l’arrivée de ­centaines de ­milliers de migrants.Si cette crise appelle une réponse européenne concertée, elle a d’abord eu pour effet de mettre à rude épreuve la solidarité entre les États membres.Dans cet ouvrage, Jérôme Fourquet analyse comment les opinions publiques européennes réagissent à l’arrivée de migrants sur les côtes méditerranéennes.Comment comprendre les différences d’attitudes concernant l’accueil des migrants et le fait que certains pays, dont la France, se montrent particulièrement réticents alors même que le nombre des migrants arrivant sur son territoire est faible ? Quelles ont été les conséquences ­électorales ? Comment cette problématique s’imbrique-t-elle avec celle de la menace terroriste et du rapport à l’islam ? Un livre documenté et éclairant.

Book La Crise de L accueil Des Refugies de 2015

Download or read book La Crise de L accueil Des Refugies de 2015 written by Vahabi Nader Vahabi and published by . This book was released on 2018 with total page pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book The Representation of REFUGEES and MIGRANTS in European National Media Discourses from 2015 to 2017

Download or read book The Representation of REFUGEES and MIGRANTS in European National Media Discourses from 2015 to 2017 written by Annamária Fábián and published by Springer Nature. This book was released on 2023-05-30 with total page 371 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Though the refugee crisis was discussed in many countries e.g. in Greece, Hungary, Italy and Spain long before 2015, it began to receive cross- European press coverage only after Angela Merkel’s statement ‘Wir schaffen das!’ on the August 30th 2015 This data-based study focuses on, how journalists report on and leading politicians make statements about refugees, migrants and asylum seekers in media and frame these humans after Angela Merkels’ sentence in 2015 until the end of 2017. This volume uses mainly Corpus Linguistics but also Communicative Science for the analysis of labelling strategies and the usage of words, collocations and grammar systems used by journalists and politicians in different European countries in comparison. This empirical volume pictures language specific variation and change of labels. To enable a contrastive study between the press discourses of many European countries, every chapter analyses the data consisting of newspaper articles describing the discourse of a particular country, including discourses of some transit countries around the borders of the Schengen Area of the European Union, which barely have been covered in other studies.

Book OECD Regional Development Studies Working Together for Local Integration of Migrants and Refugees in Paris

Download or read book OECD Regional Development Studies Working Together for Local Integration of Migrants and Refugees in Paris written by OECD and published by OECD Publishing. This book was released on 2018-10-24 with total page 108 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Of the requests for asylum in France made in 2016, more than 10 000 applications were made by people in Paris and were made in the context of a rising number of refugees and asylum seekers since 2015. This increase has stirred a debate in France around its “universal” migrant integration model ...

Book A National Project

    Book Details:
  • Author : Leah K. Hamilton
  • Publisher : McGill-Queen's Press - MQUP
  • Release : 2020-08-20
  • ISBN : 0228002583
  • Pages : 291 pages

Download or read book A National Project written by Leah K. Hamilton and published by McGill-Queen's Press - MQUP. This book was released on 2020-08-20 with total page 291 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Since the outbreak of the Syrian Civil War in 2011, over 5.6 million people have fled Syria and another 6.6 million remain internally displaced. By January 2017, a total of 40,081 Syrians had sought refuge across Canada in the largest resettlement event the country has experienced since the Indochina refugee crisis. Breaking new ground in an effort to understand and learn from the Syrian Refugee Resettlement Initiative that Canada launched in 2015, A National Project examines the experiences of refugees, receiving communities, and a range of stakeholders who were involved in their resettlement, including sponsors, service providers, and various local and municipal agencies. The contributors, who represent a wide spectrum of disciplines, include many of Canada's leading immigration scholars and others who worked directly with refugees. Considering the policy behind the program and the geographic and demographic factors affecting it, chapters document mobilization efforts, ethical concerns, integration challenges, and varying responses to resettling Syrian refugees from coast to coast. Articulating key lessons to be learned from Canada's program, this book provides promising strategies for future events of this kind. Showcasing innovative practices and initiatives, A National Project captures a diverse range of experiences surrounding Syrian refugee resettlement in Canada.

Book Atlas of Jordan

    Book Details:
  • Author : Myriam Ababsa
  • Publisher : Presses de l’Ifpo
  • Release : 2014-06-11
  • ISBN : 235159438X
  • Pages : 492 pages

Download or read book Atlas of Jordan written by Myriam Ababsa and published by Presses de l’Ifpo. This book was released on 2014-06-11 with total page 492 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This atlas aims to provide the reader with key pointers for a spatial analysis of the social, economic and political dynamics at work in Jordan, an exemplary country of the Middle East complexities. Being a product of seven years of scientific cooperation between Ifpo, the Royal Jordanian Geographic Center and the University of Jordan, it includes the contributions of 48 European, Jordanian and International researchers. A long historical part followed by sections on demography, economy, social disparities, urban challenges and major town and country planning, sheds light on the formation of Jordanian territories over time. Jordan has always been looked on as an exception in the Middle East due to the political stability that has prevailed since the country’s Independence in 1946, despite the challenge of integrating several waves of Palestinian, Iraqi and - more recently - Syrian refugees. Thanks to this stability and the peace accord signed with Israel in 1994, Jordan is one of the first countries in the world for development aid per capita.

Book Us and Them

    Book Details:
  • Author : Bridget Anderson
  • Publisher : Oxford University Press
  • Release : 2013-03-21
  • ISBN : 0199691592
  • Pages : 222 pages

Download or read book Us and Them written by Bridget Anderson and published by Oxford University Press. This book was released on 2013-03-21 with total page 222 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Us and Them? explores the distinction between migrant and citizen through using the concept of 'the community of value'. The challenges of migration go to the heart of equality, rights, freedom, and membership. These are not only matters for migrants but go to the heart of citizens' politics.

Book Borderscaping  Imaginations and Practices of Border Making

Download or read book Borderscaping Imaginations and Practices of Border Making written by Chiara Brambilla and published by Routledge. This book was released on 2016-04-15 with total page 397 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Using the borderscapes concept, this book offers an approach to border studies that expresses the multilevel complexity of borders, from the geopolitical to social practice and cultural production at and across the border. Accordingly, it encourages a productive understanding of the processual, de-territorialized and dispersed nature of borders and their ensuring regimes in the era of globalization and transnational flows as well as showcasing border research as an interdisciplinary field with its own academic standing. Contemporary bordering processes and practices are examined through the borderscapes lens to uncover important connections between borders as a ’challenge' to national (and EU) policies and borders as potential elements of political innovation through conceptual (re-)framings of social, political, economic and cultural spaces. The authors offer a nuanced and critical re-reading and understanding of the border not as an entity to be taken for granted, but as a place of investigation and as a resource in terms of the construction of novel (geo)political imaginations, social and spatial imaginaries and cultural images. In so doing, they suggest that rethinking borders means deconstructing the interweaving between political practices of inclusion-exclusion and the images created to support and communicate them on the cultural level by Western territorialist modernity. The result is a book that proposes a wandering through a constellation of bordering policies, discourses, practices and images to open new possibilities for thinking, mapping, acting and living borders under contemporary globalization.