EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

Book Nouveaux t  moignages sur la guerre d Alg  rie

Download or read book Nouveaux t moignages sur la guerre d Alg rie written by and published by . This book was released on 1960 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book T  moignages sur la guerre de lib  ration

Download or read book T moignages sur la guerre de lib ration written by Malek Bennabi and published by Héritage. This book was released on with total page 71 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: À travers cet écrit, Bennabi s'en prend à la politique coloniale mise en place pour paralyser toute une société et la réduire à néant mais également à la dépersonnalisation des individus puis au contrôle de la vie religieuse. Ce cri du cœur et cette condamnation de la barbarie coloniale apportent un démenti à ceux qui, encore de nos jours, lui reprochent de s'être « enfermé dans sa tour d'ivoire » et de n'avoir pas participé activement à la Révolution. Ce livre comblera les lecteurs intéressés par les questions mémorielles liées à la guerre d'Algérie et plus encore ceux qui s'intéressent à la pensée de Bennabi.

Book La Guerre d Alg  rie

    Book Details:
  • Author : Patrick Eveno
  • Publisher :
  • Release : 1989
  • ISBN : 9782707118639
  • Pages : 425 pages

Download or read book La Guerre d Alg rie written by Patrick Eveno and published by . This book was released on 1989 with total page 425 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Les jeunes et la guerre d Alg  rie

Download or read book Les jeunes et la guerre d Alg rie written by Paul Max Morin and published by PUF. This book was released on 2022-03-02T00:00:00+01:00 with total page 211 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Au cours de ses recherches, l'auteur a rencontré de nombreux jeunes désireux d'interroger ces traces pour comprendre leurs origines, leurs identités et la société française. En pansant les plaies du passé, leurs quêtes nous aident à penser la société française. Parce qu’ils sont la solution, ce livre leur donne la parole Sur la base d’une enquête auprès de 3 000 jeunes âgés de 18 à 25 ans et après une centaine d’entretiens avec des petits-enfants d’appelés, de Pieds-noirs, de Harki, de Juifs d’Algérie, de militants au FLN ou à l’OAS, on comprend vite que 39% des jeunes Français ont un lien familial avec la guerre d'Algérie et doivent affronter ses conséquences intimes et politiques. Cet ouvrage permet à la fois de faire le constat de ce que les jeunes savent et retiennent de la colonisation et de la guerre d’Algérie, de ce qui a été transmis dans les familles et de la façon dont cette nouvelle génération interprète, négocie et utilise les traces de cette histoire avec lesquelles nous vivons encore.

Book En guerre s  pour l Alg  rie

Download or read book En guerre s pour l Alg rie written by Raphaëlle Branche and published by Tallandier. This book was released on 2022-02-24 with total page 339 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: La guerre s’est achevée il y a soixante ans en Algérie. Elle a marqué durablement les sociétés française et algérienne et touché directement des millions de personnes. Comment ces Français et ces Algériens ordinaires l’ont-ils vécue ? Quinze femmes et hommes ont accepté de confier leurs souvenirs de jeunesse. Leurs témoignages sont essentiels pour écrire une histoire qui ne soit pas seulement celle des décisions et des grands événements politiques et militaires. Ils éclairent ce que furent des vies simples prises dans la tourmente de la guerre. Ils étaient appelé du contingent, militaires de carrière, harki ou militants indépendantistes (du FLN et du MNA) en métropole et en Algérie, mais aussi membre de l’OAS, simples civils algériens ou français. Conscients de l’urgence de témoigner, ils racontent la guerre vue d’un appartement d’Alger, d’une usine parisienne, du maquis, d’une caserne. Quelles peurs les habitaient ? Quels dangers ont-ils affrontés ? Quelles étaient aussi les raisons de leur engagement ? Quels étaient leurs espoirs ? Ils répondent à ces questions avec le souci constant de dire au plus vrai, de raconter au plus juste. Les témoignages ne se situent pas d’un côté ou de l’autre de la Méditerranée. Ils ne sont pas au service d’un groupe de mémoire particulier. Au contraire. Ils permettent d’explorer les multiples facettes de ce conflit complexe où guerre de libération et luttes fratricides se sont mêlées, où destructions et ravages se sont accompagnés d’aspirations au renouveau.

Book Le peuple alg  rien et la guerre

Download or read book Le peuple alg rien et la guerre written by Patrick Kessel and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2003 with total page 776 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Nous reprenons ici la présentation de ce livre faite par les éditions Maspero lors de sa parution en France en février 1963. Une édition italienne paraissait en même temps aux éditions Einaudi, traduite par Giovanni Pirelli, initiateur du projet. La guerre d'Algérie est terminée et elle appartient déjà à l'Histoire. C'est justement cette Histoire qu'ont entrepris de nous donner les auteurs de ce livre ; ils ont voulu la saisir et la restituer sans schématisation, sans jamais en trahir la complexité par les habituelles systématisations, dans la réalité quotidienne des témoignages directs et des faits vécus. Par cet immense travail de recherche méthodique, ils permettent ainsi de suivre pas à pas, dans les gestes et les pensées de chaque auteur, militant célèbre ou combattant anonyme, la naissance, l'évolution du fait révolutionnaire, l'implantation des structures et des idées nouvelles. Cette recherche, poursuivie sur plusieurs années, en pleine guerre, dans des conditions souvent très dures, débouche aujourd'hui sur ce livre, et bouleverse ainsi les notions de présentation de l'histoire traditionnelle. Ici ce n'est pas l'historien qui récrit et retrace l'histoire : c'est le peuple, au moment même où il la fait, qui s'exprime et la définit, dans toute sa richesse, par mille voix différentes. (historien est là pour préciser l'origine du document, la personnalité de l'auteur, le contexte général des faits évoqués, pour articuler les textes et en indiquer l'évolution. Ce livre, où tout un peuple s'exprime, représente donc, en plus d'une expérience jamais réalisée, une somme historique unique. Pour les historiens il sera le manuel de travail de base, indispensable à l'étude de la révolution algérienne comme à celle de l'ensemble des mouvements de libération du Tiers Monde; pour les Algériens, il est le recueil qui garde à jamais vivante l'expérience de leur révolution et de leur libération ; pour les Français enfin, il constitue un immense dossier, le plus complet qui ait jamais été réuni, qui est aussi, par la simple énumération des témoignages vécus, un terrible réquisitoire.

Book La Guerre d Alg  rie

Download or read book La Guerre d Alg rie written by and published by . This book was released on 1990 with total page 424 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Conflits d autorit  s durant la guerre d Alg  rie

Download or read book Conflits d autorit s durant la guerre d Alg rie written by Maurice Faivre and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2004 with total page 285 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Cinquante ans après le début de la guerre d'Algérie, les archives n'ont pas encore dévoilé leurs arcanes, même si des jeunes historiens croient avoir tout découvert et tout écrit. Les fonds d'archives soumis à dérogation, et les documents d'époque conservés par quelques acteurs de la politique algérienne de la France, permettent au chercheur d'analyser de façon plus approfondie les motivations et les actions des hautes autorités politiques, judiciaires et militaires. Debré, Maurice Patin et Paul Ely sont les plus éminents, mais ils sont entourés d'équipes de conseillers et de responsables qui ne manquent pas de caractère. On regrettera que tout ne puisse être publié. Certaines affaires, on le verra dans l'avertissement, restent interdites. " Il n'est point de secret que le temps ne révèle ". La sagesse de Racine nous invite à espérer

Book La nouvelle guerre d Alg  rie

Download or read book La nouvelle guerre d Alg rie written by Djallal Malti and published by Decouverte. This book was released on 1999-01-01 with total page 125 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Depuis 1992, l'Algérie est déchirée par une nouvelle guerre qui ne dit pas son nom. Elle aurait déjà fait plus de 100 000 victimes et semble ne devoir jamais finir. En France et en Europe, les opinions s'indignent et les manifestations de solidarité se multiplient. Mais elles restent encore entravées par l'insuffisance de l'information et surtout par les discours qui s'opposent pour tenter d'expliquer les causes de ce drame. Pourtant, si la réalité algérienne est particulièrement complexe, elle n'est pas indéchiffrable, pour autant que l'on dispose des bonnes clés. Celles que, précisément, le journaliste Djallal Malti - qui suit l'actualité algérienne depuis plusieurs années propose dans ce petit livre. Après une préface de José Garçon analysant le mode de fonctionnement très singulier du pouvoir algérien, Djallal Malti apporte des réponses précises et argumentées aux questions le plus souvent posées par les observateurs. Le régime algérien est-il une dictature ou une démocratie naissante ? La presse algérienne est-elle indépendante ? Quel est le projet politique de l'islamisme radical algérien ? Quelle est la responsabilité des groupes armés islamistes dans la violence ? Quelle est la responsabilité des forces de sécurité et des milices dans la violence ? Quel rôle joue la dimension économique (corruption, rente pétrolière, pressions du FMI) dans la poursuite de la guerre civile ? Quel est le projet social du pouvoir ? Pourquoi les démocrates algériens sont-ils divisés ? Pourquoi la communauté internationale - et en particulier la France - reste-t-elle si passive face au drame algérien ? Que peut-on faire ici concrètement pour venir en aide au peuple algérien ?

Book Frantz Fanon

    Book Details:
  • Author : Leo Zeilig
  • Publisher : Bloomsbury Publishing
  • Release : 2021-03-25
  • ISBN : 0755638220
  • Pages : 305 pages

Download or read book Frantz Fanon written by Leo Zeilig and published by Bloomsbury Publishing. This book was released on 2021-03-25 with total page 305 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Frantz Fanon was one of the twentieth-century's most influential theorists and activists, whose work fighting against colonialism and imperialism has been an inspiration to today's decolonization and anti-racism movements. As the author of essential texts such as The Wretched of the Earth and Black Skin, White Masks, his impact on today's activists - from Rhodes Must Fall to Black Lives Matter - is indelible. Leo Zeilig here details the fascinating life of Fanon - from his upbringing in Martinique to his wartime experiences and work in Europe and North Africa - and frames his ideas and activism within the greater context of his career as a practising psychiatrist and his politically tumultuous surroundings. The book covers the period of the Algerian War of Independence, national liberation and what Fanon described as 'the curse of independence'. Highlighting Fanon's role as the most influential theorist of anti-colonialism and racial liberation, this book is an essential read for those interested in the roots of the modern day anti-racism and decolonization movements.

Book Feminist Postcolonial Theory

Download or read book Feminist Postcolonial Theory written by Reina Lewis and published by Taylor & Francis. This book was released on 2003 with total page 772 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: First Published in 2003. Routledge is an imprint of Taylor & Francis, an informa company.

Book Science and Technology in a Developing World

Download or read book Science and Technology in a Developing World written by T. Shinn and published by Springer Science & Business Media. This book was released on 2013-04-17 with total page 557 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: block possible Soviet expansion by mobilizing European "democracies", the policy soon extended to some developing countries in Asia and Latin America. In response, the USSR gradually initiated development programs for newly independent nations in Asia and Africa. In this context, super power rivalry operated in the South to (i) expand spheres of influence and control; (ii) guard Southern nations from the influence and incursions launched by the opposed camp; (iii) stimulate indigenous development. With few exceptions, Southern nations provided little input to the definition and execution of North-South dynamics during this period. In the case of Africa and to some extent Asia, the acquisition of independence was so recent and often sudden that there was little time to reflect on the kind of policies and measures needed to build bal anced relations with the former mother country. In Latin America, the Monroe Doctrine had long insured that the region was a virtual captive of the US. Aid for development was contingent on conformity to US political and economic interests. The cognitive component of South-North dealings strongly reflected the two above mentioned dispositions. The relative lack of political experience in the South. and the dearth of an organized and sizable intellectual/academic community, meant that there were few cognitive and human resources for undertaking careful study and analysis of the conditions and needs of develop ment from a Southern perspective (influential exceptions existed though, such as Raul Prebisch in Latin America or Ghandi in India).

Book 1996

    Book Details:
  • Author : Massimo Mastrogregori
  • Publisher : Walter de Gruyter GmbH & Co KG
  • Release : 2014-02-21
  • ISBN : 3110950421
  • Pages : 436 pages

Download or read book 1996 written by Massimo Mastrogregori and published by Walter de Gruyter GmbH & Co KG. This book was released on 2014-02-21 with total page 436 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Annually published since 1930, the International bibliography of Historical Sciences (IBOHS) is an international bibliography of the most important historical monographs and periodical articles published throughout the world, which deal with history from the earliest to the most recent times. The works are arranged systematically according to period, region or historical discipline, and within this classification alphabetically. The bibliography contains a geographical index and indexes of persons and authors.

Book La violenza politica nel mondo contemporaneo

Download or read book La violenza politica nel mondo contemporaneo written by Alberto Oldani and published by Franco Angeli. This book was released on 1979 with total page 268 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Albert Camus

    Book Details:
  • Author : John Foley
  • Publisher : Routledge
  • Release : 2014-12-05
  • ISBN : 1317492714
  • Pages : 254 pages

Download or read book Albert Camus written by John Foley and published by Routledge. This book was released on 2014-12-05 with total page 254 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Adopting an interdisciplinary approach, encompassing philosophy, literature, politics and history, John Foley examines the full breadth of Camus' ideas to provide a comprehensive and rigorous study of his political and philosophical thought and a significant contribution to a range of debates current in Camus research. Foley argues that the coherence of Camus' thought can best be understood through a thorough understanding of the concepts of 'the absurd' and 'revolt' as well as the relation between them. This book includes a detailed discussion of Camus' writings for the newspaper "Combat", a systematic analysis of Camus' discussion of the moral legitimacy of political violence and terrorism, a reassessment of the prevailing postcolonial critique of Camus' humanism, and a sustained analysis of Camus' most important and frequently neglected work, "L'Homme revolte" (The Rebel).

Book Catalog of the Melville J  Herskovits Library of African Studies  Northwestern University Library  Evanston  Illinois  and Africana in Selected Libraries

Download or read book Catalog of the Melville J Herskovits Library of African Studies Northwestern University Library Evanston Illinois and Africana in Selected Libraries written by Melville J. Herskovits Library of African Studies and published by . This book was released on 1972 with total page 734 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book AF Press Clips

Download or read book AF Press Clips written by and published by . This book was released on 1970 with total page 206 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: