EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

Book L histoire politique du handicap

Download or read book L histoire politique du handicap written by Pascal Doriguzzi and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 1994 with total page 236 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Le vocable "handicapé" entre dans le champ politique comme catégorie de travailleur à l'ère de l'État Providence. Il représente un statut social et professionnel précisé par des textes législatifs et des prises de positions politiques. L'enfance du handicap commence pendant le premier conflit mondial, avec le rapport du travailleur "mutilé" et du travailleur industriel. "Infirme", "invalide", "mutilé", "handicapé", ces mots que nous employons spontanément ont une histoire inséparable de celle de la société qui a opéré ces caractérisations, esquissé ces définitions, ces classements, ces étiquetages.

Book Histoire du handicap

Download or read book Histoire du handicap written by Bernard Allemandou and published by . This book was released on 2001 with total page 382 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Cet important volume constitue la première étude consacrée à une réflexion d'ensemble sur l'histoire du handicap. Bien plus qu'une présentation académique des recherches fragmentaires déjà réalisées, l'auteur propose une grille de lecture définissant à la fois les notions et montrant leur évolution au cours de l'histoire. Les jeunes handicapés forment un groupe tout à fait hétérogène que la famille, l'école ordinaire ou l'hôpital ont du mal à accepter : ils désespèrent leur famille, l'école les trouve trop peu normaux, l'hôpital ne les trouve pas assez malades et ceci depuis plus de cent ans. Ainsi l'histoire sociale des enfants déficients s'inscrit dans la sémantique de ce qui les qualifie : idiotie, arriération, anormalité, délinquance, infirmité, inadaptation, déficience, handicap. Mais, appliqué aux enfants, le terme de handicap avec ses connotations de droit et de gestion vient effacer la dimension clinique des inadaptations de l'enfant, fruit d'une longue élaboration scientifique, indissociable de l'histoire de la psychiatrie et de la psychologie de l'enfant. Cette histoire du handicap met en perspective l'évolution d'une volonté de savoir qui appartient à la constitution du champ scientifique de quatre disciplines de base : médecine, psychiatrie, psychologie, pédagogie en perpétuel mouvement et remaniement au gré des progrès scientifiques internes de chacune de ces disciplines et contingents de l'évolution sociale. A l'heure de la réforme de la loi sociale de 1975 où s'affrontent deux systèmes de légitimation du pouvoir, celui issu du monde politique et celui du mouvement associatif, l'auteur apporte un éclairage indispensable à la compréhension des enjeux scientifiques et politiques.

Book Culture et handicap  50 ans d histoire

Download or read book Culture et handicap 50 ans d histoire written by André Fertier and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2022-07-18 with total page 153 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: À la suite de leurs recherches menées dans le cadre de Cemaforre, Centre national de ressources pour l'accessibilité culturelle, les auteurs proposent cet essai, une première dans le domaine des sciences humaines, politiques et sociales. Il retrace les différentes formes de prise en compte des personnes handicapées et âgées en manque d'autonomie vis-à-vis du droit de participer librement à la vie culturelle. Il a nécessité l'identification et l'analyse des évènements clefs qui ont jalonné un demi-siècle d'histoire en France (1970-2020). Les auteurs y présentent les grandes lignes de force et les principales étapes qu'ils ont pu observer dans l'évolution des concepts, des politiques et des pratiques. Cet historique aide à mieux comprendre les origines des obstacles persistants sur les chemins vers l'effectivité des droits culturels de ces populations qui représentent en France près d'une dizaine de millions de citoyennes et citoyens. Il permet aussi de repérer les atouts dont nous disposons pour poursuivre et engager les travaux indispensables à la réalisation d'avancées significatives. Cet ouvrage nous éclaire aussi sur notre société ainsi que sur les prises de conscience nécessaires à la construction d'un avenir plus respectueux de la citoyenneté culturelle de chacun.

Book Introduction    la sociologie du handicap

Download or read book Introduction la sociologie du handicap written by Isabelle Ville and published by . This book was released on 2020-09-22 with total page 256 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Culture et handicap

    Book Details:
  • Author : André Fertier
  • Publisher :
  • Release : 2022
  • ISBN : 9782140247804
  • Pages : 0 pages

Download or read book Culture et handicap written by André Fertier and published by . This book was released on 2022 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: « À la suite de leurs recherches menées dans le cadre de Cemaforre, Centre national de ressources pour l'accessibilité culturelle, les auteurs proposent cet essai, une première dans le domaine des sciences humaines, politiques et sociales. Il retrace les différentes formes de prise en compte des personnes handicapées et âgées en manque d'autonomie vis-à-vis du droit de participer librement à la vie culturelle. Il a nécessité l'identification et l'analyse des évènements clefs qui ont jalonné un demi-siècle d'histoire en France (1970-2020). Les auteurs y présentent les grandes lignes de force et les principales étapes qu'ils ont pu observer dans l'évolution des concepts, des politiques et des pratiques. Cet historique aide à mieux comprendre les origines des obstacles persistants sur les chemins vers l'effectivité des droits culturels de ces populations qui représentent en France près d'une dizaine de millions de citoyennes et citoyens. Il permet aussi de repérer les atouts dont nous disposons pour poursuivre et engager les travaux indispensables à la réalisation d'avancées significatives. Cet ouvrage nous éclaire aussi sur notre société ainsi que sur les prises de conscience nécessaires à la construction d'un avenir plus respectueux de la citoyenneté culturelle de chacun. »--

Book Handicap et citoyennet

Download or read book Handicap et citoyennet written by Yves Bruchon and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2013-02-01 with total page 174 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: "Et si le handicap nous aidait à réinventer le lien social ?" La question du handicap est celle de la démocratie ; la question du handicap est, centralement, politique comme en témoigne le fonctionnement de la dialectique droits de l'homme – droits du citoyen dans la problématique du handicap. Sans faire une histoire du handicap et sans prétendre donner des indications pour une politique du handicap, cet ouvrage donne quelques outils pour comprendre.

Book Handicap  histoires confin  es

Download or read book Handicap histoires confin es written by Raùl Morales La Mura and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2023-12-14 with total page 255 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: À la mi-mars 2020, au nom de l’intérêt général, de la protection des plus vulnérables et des craintes d’une saturation du système de santé, les autorités politiques françaises déclarent la « guerre » à la Covid-19. Le confinement total de la population fut décrété. Quel fut l’impact pour notre quotidien ? Pouvons-nous parler d’une parenthèse de l’histoire ? Est-ce que les dynamiques sociales, entreprises alors, étaient de nature à produire ce « monde d’après » tant fantasmé ? En s’appuyant sur les témoignages des personnes directement ou indirectement concernées par le handicap, cet ouvrage propose un éclairage sociologique pour répondre à ces questions.

Book Pour une histoire du handicap au XXe si  cle

Download or read book Pour une histoire du handicap au XXe si cle written by Gildas Brégain and published by Presses universitaires de Rennes. This book was released on 2022-10-27 with total page 355 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Véritable essai d’histoire transnationale du handicap, cet ouvrage reconstitue la genèse et le développement des politiques internationales du handicap au cours du xxe siècle. Il met au jour les premières actions développées au cours de l’entre-deux-guerres par les institutions intergouvernementales (OIT, SDN, OH) en faveur de certaines catégories d’infirmes (mutilés de guerre, accidentés du travail, aveugles), puis l’unification des politiques de réadaptation des « handicapés » sous l’égide de l’ONU après la Seconde Guerre mondiale. Dégageant les enjeux géopolitiques liés à la guerre froide, il montre comment l’ONU, l’OIT et l’OMS promeuvent au début des années 1950 un projet de modernisation de la réadaptation qui s’inspire des expériences des pays anglo-saxons et nordiques, légitimant l’insertion professionnelle des personnes handicapées selon des principes libéraux. L’ouvrage cerne les mécanismes et les limites de l’internationalisation de ce projet de modernisation de la réadaptation, à travers trois pays (Argentine, Brésil, Espagne) ayant bénéficié de l’assistance technique de l’ONU, de l’OIT et de l’OMS dans le domaine de la réadaptation entre 1956 et 1959. Des experts internationaux sont alors missionnés dans ces trois pays pour promouvoir des politiques de réadaptation inspirées des expériences des pays anglo-saxons et nordiques.

Book A History of Disability

Download or read book A History of Disability written by Henri-Jacques Stiker and published by University of Michigan Press. This book was released on 2019-12-09 with total page 279 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: The first book to attempt to provide a framework for analyzing disability through the ages, Henri-Jacques Stiker's now classic A History of Disability traces the history of western cultural responses to disability, from ancient times to the present. The sweep of the volume is broad; from a rereading and reinterpretation of the Oedipus myth to legislation regarding disability, Stiker proposes an analytical history that demonstrates how societies reveal themselves through their attitudes towards disability in unexpected ways. Through this history, Stiker examines a fundamental issue in contemporary Western discourse on disability: the cultural assumption that equality/sameness/similarity is always desired by those in society. He highlights the consequences of such a mindset, illustrating the intolerance of diversity and individualism that arises from placing such importance on equality. Working against this thinking, Stiker argues that difference is not only acceptable, but that it is desirable, and necessary. This new edition of the classic volume features a new foreword by David T. Mitchell and Sharon L. Snyder that assesses the impact of Stiker’s history on Disability Studies and beyond, twenty years after the book’s translation into English. The book will be of interest to scholars of disability, historians, social scientists, cultural anthropologists, and those who are intrigued by the role that culture plays in the development of language and thought surrounding people with disabilities.

Book Handicaps et soci  t  s dans l histoire

Download or read book Handicaps et soci t s dans l histoire written by Franck Collard and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2010 with total page 225 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Quelle était la perception du handicap dans les sociétés anciennes ? Cette étude permet de mieux cerner les représentations, mentales et iconographiques, du handicap tout autant que les techniques, médicales ou non, mises en oeuvre pour venir en aide à une catégorie de patients posés comme sujets d'analyse historique. L'ouvrage propose des regards croisés sur les estropiés, les aveugles, et les paralytiques depuis l'Antiquité jusqu'à la fin du XVIIIe siècle.

Book Les approches sociales du handicap

Download or read book Les approches sociales du handicap written by Myriam Winance and published by . This book was released on 2024 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Le handicap cause politique

    Book Details:
  • Author : Pierre-Yves Baudot
  • Publisher :
  • Release : 2021-03-31
  • ISBN : 9782130827573
  • Pages : 108 pages

Download or read book Le handicap cause politique written by Pierre-Yves Baudot and published by . This book was released on 2021-03-31 with total page 108 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Rethinking Disability

Download or read book Rethinking Disability written by Patrick Devlieger and published by Garant. This book was released on 2003 with total page 216 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: "This book provides an interdisciplinary approach to the challenges of the interface between disability & culture. Twelve papers discuss the following topics: Towards a cultural model of disability. Disability Values, Representations & Realities. Labeling "

Book Rethinking physical and rehabilitation medicine

Download or read book Rethinking physical and rehabilitation medicine written by Jean-Pierre Didier and published by Springer Science & Business Media. This book was released on 2011-01-27 with total page 255 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: “Re-education” consists in training people injured either by illness or the vagaries of life to achieve the best functionality now possible for them. Strangely, the subject is not taught in the normal educational curricula of the relevant professions. It thus tends to be developed anew with each patient, without recourse to knowledge of what such training, or assistance in such training, might be. New paradigms of re-education are in fact possible today, thanks to advances in cognitive science, and new technologies such as virtual reality and robotics. They lead to the re-thinking of the procedures of physical medicine, as well as of re-education. The first part looks anew at re-education in the context of both international classifications of functionality, handicap and health, and the concept of normality. The second part highlights the function of implicit memory in re-education. And the last part shows the integration of new cognition technologies in the new paradigms of re-education.

Book Bibliographie Internationale de Science Politique

Download or read book Bibliographie Internationale de Science Politique written by and published by Psychology Press. This book was released on 2002-12 with total page 680 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: IBSS is the essential tool for librarians, university departments, research institutions and any public or private institution whose work requires access to up-to-date and comprehensive knowledge of the social sciences.

Book

    Book Details:
  • Author :
  • Publisher : Minority Rights Group
  • Release :
  • ISBN :
  • Pages : 44 pages

Download or read book written by and published by Minority Rights Group. This book was released on with total page 44 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Being Disabled  Becoming a Champion

Download or read book Being Disabled Becoming a Champion written by Nicolas Bancel and published by Routledge. This book was released on 2020-06-29 with total page 181 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Being Disabled, Becoming a Champion is an accessible presentation of current European research on the most recent evolutions in sports for people with disabilities, demonstrating knowledge developed from the field of sports practices of people with disabilities. It covers three interrelated themes. First, it covers the different facets of the history of sports organizations set up during the 1950s for athletes with motor or intellectual impairments. The second part focuses on the athletes themselves. Voices are given to the top-level athletes in adapted sports: people with intellectual impairment; the pioneers of wheelchair racing who invented a new discipline, off-road wheelchair racing; and a former Paralympic athlete who has become a researcher and a defender of specific sports practices. Finally, the third part interrogates the way support for disabled people can modify the existing definitions and conceptions of the body, of disability, of what is human, and of sports performance. This is an ideal text for students and researchers studying and working in the areas of Disability Studies, Sport Sciences and Paralympic Studies. This book was originally published as a special issue of Sport in Society.