EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

Book L   conomie mondiale capitaliste et les firmes multinationales

Download or read book L conomie mondiale capitaliste et les firmes multinationales written by Christian Palloix and published by . This book was released on 1975 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book L economie mondiale capitaliste et les firmes multinationales     2 ed

Download or read book L economie mondiale capitaliste et les firmes multinationales 2 ed written by Christian Palloix and published by . This book was released on 1977 with total page pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book L Economie Mondiale Capitaliste Et Les Firmes Multinationales

Download or read book L Economie Mondiale Capitaliste Et Les Firmes Multinationales written by Christian Palloix and published by . This book was released on 1977 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book L   conomie mondiale capitaliste et les firmes multinationales

Download or read book L conomie mondiale capitaliste et les firmes multinationales written by Christian Palloix and published by . This book was released on 1977 with total page pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book L   conomie mondiale capitaliste et les firmes multinationales

Download or read book L conomie mondiale capitaliste et les firmes multinationales written by Christian Palloix and published by . This book was released on 1975 with total page 196 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Le Syst  me national mondial hi  rarchis

Download or read book Le Syst me national mondial hi rarchis written by Michel Beaud and published by FeniXX. This book was released on 1987-01-01T00:00:00+01:00 with total page 133 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Des économies nationales, de plus en plus soumises à la contrainte extérieure, des firmes multinationales toujours plus puissantes et qui jouent sur l'échiquier des États-Nations ; une économie mondiale, que structurent chaque jour davantage les échanges internationaux et les stratégies des groupes multinationaux : l'imbrication du national, de l'international, du multinational et du mondial, est devenue plus étroite que jamais. Elle invalide les analyses économiques, qui se referment sur une seule de ces dimensions. Or, après la flambée conceptuelle des années soixante, la théorie économique est, aujourd'hui, quasiment muette sur cette question. Le concept de système national-mondial hiérarchisé doit permettre d'articuler ces différents niveaux d'analyse. Avec ce concept, Michel Beaud propose une nouvelle lecture du capitalisme mondial, avec l'ambition de contribuer à la recomposition d'une économie politique des nations et du monde.

Book Le Capitalisme mondial

Download or read book Le Capitalisme mondial written by Charles-Albert Michalet and published by FeniXX. This book was released on 1984-12-31T23:00:00+01:00 with total page 377 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Pour comprendre la dimension mondiale actuelle du capitalisme, il faut partir de l'univers des multinationales. Le phénomène de multinationalisation est donc exploré, sous toutes ses faces, qu'il s'agisse des firmes industrielles ou des banques : pourquoi elles investissent à l'étranger, comment elles organisent leurs activités à l'échelle planétaire. Ensuite, ces vecteurs de l'homogénéisation de l'espace mondial, du continu, sont confrontés aux États-nations qui sont, eux, des facteurs de différenciation, de disparité. C'est dans cette optique qu'est examiné l'impact de la multinationalisation sur la production, l'emploi, les échanges extérieurs, la diffusion de la technologie, la politique industrielle et sociale. Mais le simple face-à-face multinationales-États doit être dépassé. Il faut aller au-delà, pour saisir la réalité nouvelle qui émerge : l'économie mondiale. Celle-ci ne peut être conçue sur le mode de l'additivité. Elle est le produit dialectique de la dynamique de la mondialisation, et de la persistance du fait national. Dans cette perspective, la rupture avec les paradigmes existants de l'économie internationale, devient nécessaire. L'apport néoclassique et néomarxiste est remis en cause, les conceptions nouvelles sont passées en revue de façon critique, pour tenter d'élaborer une approche nouvelle de l'économie mondiale et de sa crise.

Book L internationalisation du capital

Download or read book L internationalisation du capital written by Christian Palloix and published by FeniXX. This book was released on 1975-01-01T00:00:00+01:00 with total page 210 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Qu'est-ce que l'internationalisation du capital ? L'extension géographique, spatiale (l'internationalisation), du rapport social qu'est le capital. Christian Palloix, dans cet ouvrage, ne se contente pas de saisir les formes de cette extension. Il propose une méthodologie, des concepts qui permettent de rendre compte du mouvement du capital, comme rapport social, qui permettent de rendre compte de la lutte qui oppose les classes sociales dans le partage entre travail nécessaire (prolétariat et alliés : paysannerie) et surtravail (approprié par les capitalistes et alliés), partage qui reçoit une sanction de plus en plus située au plan mondial. L'internationalisation n'est pas une donnée préétablie, ce n'est que la tendance de plus en plus accélérée du mouvement du capital (tendance qui peut connaître des phases de recul, comme la phase historique qui suit la grande crise de 1929-1930). Le mouvement d'internationalisation qui affecte les branches industrielles, qui affecte donc la mise en valeur des capitaux individuels engagés dans ces branches (pour ce qui nous concerne ici, la sidérurgie et les industries mécaniques et électriques pour l'essentiel), n'est que la concrétisation du mouvement d'internationalisation du capital, du mouvement d'internationalisation qui affecte le partage entre travail nécessaire et surtravail, du mouvement d'internationalisation de la lutte qui s'engage entre les classes nanties et les masses exploitées. L'appréhension plus concrète de l'internationalisation (comme double tendance à l'unification - différenciation des conditions de production et d'échange) qui régit les branches industrielles et financières — telles que la sidérurgie et les industries mécaniques — exige au préalable que soient fournis des éléments de l'économie politique de l'internationalisation du capital, ainsi que l'énoncé critique de la prétention à l'autonomisation du capital (qui veut se réifier), hors de tout contexte de lutte de classes. Le développement inégal, la lutte de classes sont les phénomènes centraux livrés par l'économie politique de l'internationalisation du capital et sa critique, avec mise en cause du découpage devenu traditionnel de l'économie mondiale capitaliste entre un « centre », et sa « périphérie », avec mise en cause de la récupération économiste du concept de « sous-développement ».

Book Profits et structures du capitalisme mondial

Download or read book Profits et structures du capitalisme mondial written by Wladimir Andreff and published by FeniXX. This book was released on 1976-01-01T00:00:00+01:00 with total page 357 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Au moment où l'équilibre économique international se trouve remis en question, et où l'on invoque un nouvel ordre économique mondial, les outils d'analyse traditionnelle de la théorie économique apparaissent à la fois pauvres et inadaptés. Entre les modèles abstraits d'échanges extérieurs qui remontent à J. Stuart Mill, et les études ponctuelles sur le fondement des firmes multinationales, la distance ne cesse de se creuser dangereusement. C'est en réaction contre une telle situation, que s'inscrit l'ouvrage de W. Andreff. Partant des secteurs de production de l'économie mondiale, il propose une nouvelle grille d'interprétation, où les comportements des unités de production multinationale se trouvent expliqués dans un schéma d'ensemble des relations commerciales et financières entre les différents secteurs. Cette démarche conduit l'auteur à distinguer trois principaux secteurs de production, qui correspondent respectivement à des taux de profit différents. Il observe ensuite une stabilité significative de la hiérarchie de ces taux de profit au cours des années 1950-1970. Ainsi, la croissance de l'économie mondiale au cours des vingt dernières années s'est-elle accompagnée d'une structure caractéristique des taux de profit, observable tant en France qu'aux États-Unis. L'auteur propose d'y voir une règle fondamentale de régulation du capitalisme au cours de cette période. Mais la recherche de W. Andreff ne se borne pas à ces considérations intéressantes, mais rétrospectives. Elle met en évidence, depuis 1973, différents signes annonciateurs de la fin de cette hiérarchie des taux de profit. Perturbation passagère, simple ajustement ou, au contraire, mutation profonde et irréversible ? C'est à cette question que s'attache à répondre, dans sa conclusion, le livre toujours stimulant de W. Andreff.

Book La firme multinationale   une introduction   conomique

Download or read book La firme multinationale une introduction conomique written by Pierre Jacquemot and published by FeniXX. This book was released on 1990-01-01T00:00:00+01:00 with total page 233 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: « Les firmes multinationales organisent le monde », écrivait en 1960 Stephen Hymer, l’un des pères de l’analyse contemporaine de la multinationalisation. Depuis trente ans, les entreprises géantes, dont les activités sont dispersées sur la planète, ont soulevé de vives passions. Au-delà des querelles d’écoles, cet ouvrage propose une synthèse des principales analyses en présence, autour des trois questions fondamentales : Pourquoi les firmes se multinationalisent-elles ? Comment organisent-elles la gestion de leurs ressources ? Quels poids ont-elles dans l’économie des nations et dans l’économie mondiale ? Empruntant aux théories en présence, mais les illustrant par des exemples, ce livre est une introduction à l’étude d’un des faits majeurs du monde contemporain.

Book La mondialisation  stade supr  me du capitalisme

Download or read book La mondialisation stade supr me du capitalisme written by Wladimir Andreff and published by Presses universitaires de Paris Nanterre. This book was released on 2014-11-13 with total page 404 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Où la mondialisation conduit-elle l’économie ? Pour tenter de répondre à cette question, les auteurs prolongent ici les intuitions de l’économiste Charles-Albert Michalet en analysant les espaces de la mondialisation : la finance globale, les bourses de valeurs, le commerce mondial - cet « impérialisme à l’envers » -, les pressions protectionnistes européennes ainsi que la globalisation de la propriété intellectuelle. Il s’agit de comprendre également comment les principaux acteurs de la mondialisation, les États et les Firmes, dépassent et entretiennent la crise. En effet, la concurrence que se font les États pour attirer les investisseurs étrangers nourrit cette crise malgré les politiques nationales d’innovation. De leur côté, les Firmes qui inscrivent désormais leurs stratégies dans une recomposition mondiale de l’industrie et des services, accentuent les flux de délocalisation et de relocalisation des activités. Dans un même temps, de nouvelles Firmes originaires du « Sud » font irruption dans l’espace mondial. La force de travail doit ainsi s’adapter à une nouvelle donne qui va de la financiarisation des Firmes à l’individualisation des rémunérations.

Book French Theories of Regulation and Conceptions of the International Division of Labour

Download or read book French Theories of Regulation and Conceptions of the International Division of Labour written by Alfredo C. Robles Jr and published by Springer. This book was released on 2016-07-27 with total page 215 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This book argues that a satisfactory theory of the international division of labour must come to grips with the problems of economism, functionalism and determinism that have sometimes characterised Marxian approaches to this theme. It assesses the implications of French regulation theories for this central concept of international political economy. It covers not only the Parisian variant, well represented in English through the work of Michel Aglietta and Alain Lipietz, but also the no less important Grenoble school.

Book Frontiers of Political Economy

Download or read book Frontiers of Political Economy written by Guglielmo Carchedi and published by Verso. This book was released on 1991 with total page 342 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Transcending the arid formalism of present-day economic theory, Frontiers of Political Economy develops a new and accessible perspective on the world economy. Guglielmo Carchedi identifies and analyses three key features of modern capitalism: the rapidly increasing share of human labour needed for the advancement of science and technology rather than for the production of goods; the global, rather than national, nature of production, distribution and consumption; and the dominance of the oligopolies. This analysis enables Carchedi to explore new theoretical frontiers: from an original theory of mental and material labour to an investigation of the conditions under which mental labour produces value; from an assessment of the class structure of modern capitalism to an appraisal of the social content of science and technology; from an alternative account of crises, inflation and stagflation to a study of their relation to the destruction of value and to arms production. He also cast fresh light on a number of basic contemporary issues—including the present financial and monetary crisis—and surveys the most important recent controversies in language accessible to non-specialists. Rigorous and wide-ranging, but written with great lucidity, Frontiers of Political Economy is an essential book for both specialists and students in economics and politics.

Book Controlling Multinational Enterprises

Download or read book Controlling Multinational Enterprises written by Karl P Sauvant and published by Routledge. This book was released on 2019-03-04 with total page 351 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This book focuses on efforts at formulating and implementing policies designed to make multinational enterprises accountable for their activities and to influence their behavior in the interest of the public good. The efforts intend to benefit governments, academia, and labor unions. .

Book Nouvel Ordre   conomique International

Download or read book Nouvel Ordre conomique International written by Dag Hammarskjöld Library and published by New York : United Nations. This book was released on 1980 with total page 148 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book The Value Dimension  Routledge Revivals

Download or read book The Value Dimension Routledge Revivals written by Ben Fine and published by Routledge. This book was released on 2013-05-02 with total page 248 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: The essays in this edited collection, first published in 1986, focus on important debates surrounding the central Marxian problem of the transformation of values into prices. The collection brings together major contributions on the value theory debate from the decade prior to the book’s publication, and assesses the debate’s significance for wider issues. Value theory emerges as much more than a technical relation between labour time and prices, and the structure of the capitalist economy is scrutinised. This is a relevant and comprehensive work, valuable to students, academics and professionals with an interest in political and Marxist economy.

Book Transnational Capital and Class Fractions

Download or read book Transnational Capital and Class Fractions written by Bob Jessop and published by Routledge. This book was released on 2018-08-14 with total page 383 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Emerging in the late 1970s, the Amsterdam School’s (AS) most distinctive contribution to international political economy was the systematic incorporation of the Marxian concept of capital fractions into the study of international politics. Contending that politics in advanced capitalist countries takes place in a fundamentally transnationalized space in which the distinction between ‘domestic’ and ‘international’ has blurred, it shows how in this space, politics is structured by competing comprehensive concepts of control. Presenting a concise and instructive introduction to the origins, development and significance of this distinct approach, this book provides a unique overview of the School’s contemporary significance for the field. Offering a new generation of critical scholars the opportunity to become acquainted at first hand with some of the contributions that have shaped the work of the AS, the contributions present critical commentaries, discussing the merits and shortcomings of the AS from a variety of perspectives, and undertake a (self-) critical evaluation of the current place and value of the AS framework in the broader landscape of approaches to the study of contemporary capitalism. Written for scholars and students alike, it will be of interest to those working in international political economy, international relations and political science, political sociology, European studies and branches of academic economics such as regulation theory and institutional economics.