EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

Book Gestione dei Sistemi Produttivi e della Logistica

Download or read book Gestione dei Sistemi Produttivi e della Logistica written by Matteo Casadio Strozzi and published by Società Editrice Esculapio. This book was released on 2024-02-07 with total page 425 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: La Gestione dei Sistemi Produttivi e della Logistica comprende una serie di metodologie e tecniche imprescindibili per conseguire l’ottimizzazione dei processi, la riduzione dei costi ed il mantenimento di una competitività difendibile nel tempo. Il presente libro vuole essere prima di tutto un supporto agli studenti dei corsi di Gestioni dei Sistemi Produttivi e Logistica per comprendere i presupposti teorici ed applicarli correttamente negli esercizi, ma si propone di supportare tutti i manager e responsabili di funzione che intendono strutturare la propria attività sulla base di una consolidata conoscenza della letteratura. Il libro è strutturato in tre blocchi, di cui i primi due dedicati ai processi che costituiscono la colonna portante della Supply Chain: - Il primo dedicato alla conoscenza delle fasi della gestione della produzione, dall’impostazione strategica alle euristiche risolutive per la programmazione operativa, comprendendo anche i modelli di previsione della domanda; - Il secondo si occupa della gestione ed ottimizzazione delle attività logistiche e distributive; - L’ultima parte introduce i modelli per la selezione dei fornitori, chiave fondamentale di gestione della intera catena di fornitura oltre ad una introduzione ai tre principali sistemi di miglioramento delle Operations, per chiudere con un modello di pianificazione complessiva del modello di business, per dare una visione più completa alle metodologie chiave per l’innovazione della Supply Chain. Ogni capitolo viene completato da approfondimenti su temi specifici e cruciali, oltre che da esempi numerici utili per valutare l’applicazione pratica di quanto espresso nell’esposizione teorica.

Book Corso di Logistica

Download or read book Corso di Logistica written by Mario Iannaccone and published by Youcanprint. This book was released on 2019-04-16 with total page 236 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Il testo è rivolto agli studenti del terzo anno dell'indirizzo "Trasporti e Logistica" con articolazione "logistica". Senza avere la pretesa di essere esaustivo, intende fornire un quadro integrato degli aspetti teorici ed applicativi fondamentali per acquisire le competenze richieste per orientarsi verso le scelte più opportune nel complesso e dinamico mondo della logistica. Redatto in perfetta conformità alle Linee guida ministeriali, il testo è strutturato in Macroaree, Moduli e Unità di apprendimento che agevolano anche la progettazione didattica. A conclusione di ogni Macroarea è prevista la verifica dell'apprendimento con quesiti formulati secondo le diverse modalità ricorrenti. Vengono trattate le seguenti tematiche: Aree della logistica e supply chain management; Processi di approvvigionamento; Programmazione e gestione della produzione; Distribuzione dei prodotti; Metodologia di gestione delle scorte e logistica inversa. Il testo, essenzialmente a carattere didattico, può rappresentare comunque un utile strumento anche per tutti coloro che operano nei diversi ambiti della logistica e che necessitano di uno strumento snello e di semplice lettura per avere una panoramica completa delle diverse problematiche di un settore strategico e in continua evoluzione.

Book La gestione del sistema di produzione

Download or read book La gestione del sistema di produzione written by Andrea Sianesi and published by Etas. This book was released on 2014-09-19 with total page 640 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Il sistema di produzione è uno degli elementi chiave per la creazione di un vantaggio competitivo delle aziende industriali e l'importanza che negli anni hanno assunto, per la sopravvivenza e la crescita delle imprese, i temi di riduzione dei costi di produzione, contrazione dei tempi di risposta e incremento del livello di servizio al cliente, stimola ad approfondire le tematiche della sua gestione. In questo testo la gestione del sistema di produzione è concepita in un'ottica estesa, non limitata cioé alle sole tecniche per la formulazione dei piani di produzione, ma comprendente anche le tematiche del miglioramento della qualità, dei sistemi informativi a supporto delle attività produttive e dei sistemi di misura delle prestazioni di efficacia e di efficienza. L'impostazione del lavoro è quella propria della School of Management del Politecnico di Milano, caratterizzata dal bilanciamento tra "sapere" e "saper fare", da una particolare attenzione all'innovazione dei sistemi gestionali, organizzativi e tecnologici, e infine da un sano orientamento all'utilizzo di strumenti quantitativi. Il testo è articolato in tre parti: nella prima vengono introdotte le caratteristiche dei sistemi di produzione e sono presentate le classificazioni che evidenziano i grandi problemi che il manager industriale deve affrontare e le misure di prestazione per valutare l'efficacia e l'efficienza del sistema; nella seconda, il cuore concettuale del volume, si dettagliano gli approcci e le tecniche per la gestione del sistema di produzione, con focus sulla gestione a scorta e sulla gestione a fabbisogno; nella terza, infine, si analizzano le principali evoluzioni del sistema di produzione, sia in termini di strumenti gestionali (utilizzo delle tecniche ICT), sia in termini progettuali (approcci Just In Time, Lean e Six Sigma per il miglioramento delle prestazioni). Casi reali, esempi numerici e glosse facilitano il lettore nel focalizzare i concetti chiave e la loro applicabilità ai contesti reali.

Book Logistic   supply chain management

Download or read book Logistic supply chain management written by Giovanbattista Marini and published by IPSOA. This book was released on 2011-07-29 with total page 230 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Il volume analizza la gestione della logistica e del supply chain management, intendendo con il primo termine la «gestione integrata di flussi di materiali» all'interno di una singola azienda, mentre, parlando di supply chain, si intende la filiera che comprende più aziende coinvolte in uno stesso ciclo logistico. Il libro, di impostazione molto pratica, è volto soprattutto ai problemi operativi e ad offrire una panoramica del settore. Nei primi due capitoli ci si sofferma sulla gestione della logistica e si discute e si approfondisce poi il concetto di servizio al cliente. Il terzo capitolo è dedicato al Supply Chain Management e qui si discute della convenienza di passare a una gestione collaborativa della Supply Chain attraverso fasi successive di progressiva integrazione tra le aziende della stessa filiera: questi principi restano poi in sottofondo per tutto il resto della successiva trattazione dedicata all'approfondimento degli aspetti operativi. Gli argomenti che vengono sviluppati sono quelli relativi alla gestione delle scorte, poi la gestione dei trasporti, l'utilizzo dei fornitori di servizi logistici, lo studio e la gestione delle reti logistiche, il controllo della gestione logistica, si realizza anche una panoramica sui diversi modelli di gestione della logistica nei vari tipi di aziende industriali e commerciali. Infine si considerano alcuni dei problemi di maggiore attualità, complementari alla gestione logistica, quali i rapporti tra logistica e ambiente, la Reverse Logistics, il Risk Management, la Security, le possibilità di automazione, la gestione della responsabilità sociale. E, per ultimo, uno degli argomenti più interessanti, la figura del logistico, le sue caratteristiche, la sua preparazione, le possibilità di sviluppo di questa professione. STRUTTURA 1. INTRODUZIONE 2. GESTIONE DEI FLUSSI E GESTIONE DELLA LOGISTICA 3. IL SERVIZIO AL CLIENTE 4. IL SUPPLY CHAIN MANAGEMENT 5. LA GESTIONE DELLE SCORTE 6. LA GESTIONE DEL TRASPORTO DELLE MERCI 7. I FORNITORI DI SERVIZI LOGISTICI 8. METODI GESTIONALI NEI VARI TIPI DI AZIENDE 9. LE RETI LOGISTICHE 10. IL CONTROLLO DI GESTIONE 11. ALTRI ASPETTI DEL DISCORSO LOGISTICO 12. LA PROFESSIONE DEL LOGISTICO

Book Le basi della logistica

Download or read book Le basi della logistica written by Gianfranco Balestri and published by HOEPLI EDITORE. This book was released on 2012-06-11T00:00:00+02:00 with total page 130 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Il volume rappresenta un primo approccio al problema della logistica aziendale e un aiuto per comprenderne i contenuti e gli aspetti più rilevanti, da parte degli operatori dei settori industriale e commerciale. Dopo un primo capitolo dedicato alla comprensione, nelle linee generali, del sistema logistico - inteso come complesso di infrastrutture, risorse umane e tecniche, politiche operative, organizzate e coordinate al fine di realizzare un flusso continuo di beni e servizi dal produttore fino al consumatore finale - vengono presi in considerazione i principali sottosistemi che lo compongono. In particolare, il secondo capitolo viene dedicato alla politica e alla gestione degli approvvigionamenti, al controllo delle scorte, nonché all'organizzazione del magazzino. Nel terzo capitolo sono esaminate le diverse modalità dei servizi di trasporto e i rischi ad essi collegati. II quarto capitolo è dedicato alla logistica distributiva, nelle sue varie modalità di realizzazione, ai possibili canali utilizzabili per raggiungere il consumatore finale e ai costi che le diverse modalità comportano. Infine, il quinto e ultimo capitolo è dedicato al sistema informativo a supporto della logistica, in particolare a quello della logistica distributiva.

Book I nodi della logistica nella supply chain

Download or read book I nodi della logistica nella supply chain written by Domenico Gattuso and published by FrancoAngeli. This book was released on 2014-05-05T00:00:00+02:00 with total page 302 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: 1797.43

Book Lean Manufacturing

Download or read book Lean Manufacturing written by Claudio Donini and published by FrancoAngeli. This book was released on 2019-04-04T00:00:00+02:00 with total page 306 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: 100.664.1

Book Modelli decisionali per la produzione  la logistica ed i servizi energetici

Download or read book Modelli decisionali per la produzione la logistica ed i servizi energetici written by Roberto Pinto and published by Springer. This book was released on 2011-06-01 with total page 149 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: La proposta nasce dalla constatazione dell'importanza dell'approccio quantitativo a problemi di rilevanza quotidiana in molte realtà industriali. L'opera, oltre a proporre modelli di riferimento, vuole promuovere la comprensione degli stessi e degli approcci formali ad essi collegati attraverso costanti riferimenti a reali pratiche di pianificazione e gestione. Il panorama editoriale italiano non sembra offrire nell'ambito del business management un'opera avente questo stesso indirizzo. L'esperienza acquisita dagli autori nei rapporti professionali con diverse realtà industriali è alla base della qualità complessiva dell'opera. Gli obiettivi principali sono: presentare modelli di ottimizzazione tratti o ispirati da casi di studio concreti nell'ambito industriale, manifatturiero e logistico; illustrare alcuni dei principali approcci di modellazione matematica ai problemi di rilevanza industriale; costituire materiale didattico integrativo per corsi a livello universitario ed avanzato.

Book Evidence Based Public Health

Download or read book Evidence Based Public Health written by Ross C. Brownson and published by Oxford University Press. This book was released on 2010-12-03 with total page 312 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: There are at least three ways in which a public health program or policy may not reach stated goals for success: 1) Choosing an intervention approach whose effectiveness is not established in the scientific literature; 2) Selecting a potentially effective program or policy yet achieving only weak, incomplete implementation or "reach," thereby failing to attain objectives; 3) Conducting an inadequate or incorrect evaluation that results in a lack of generalizable knowledge on the effectiveness of a program or policy; and 4) Paying inadequate attention to adapting an intervention to the population and context of interest To enhance evidence-based practice, this book addresses all four possibilities and attempts to provide practical guidance on how to choose, carry out, and evaluate evidence-based programs and policies in public health settings. It also begins to address a fifth, overarching need for a highly trained public health workforce. This book deals not only with finding and using scientific evidence, but also with implementation and evaluation of interventions that generate new evidence on effectiveness. Because all these topics are broad and require multi-disciplinary skills and perspectives, each chapter covers the basic issues and provides multiple examples to illustrate important concepts. In addition, each chapter provides links to the diverse literature and selected websites for readers wanting more detailed information. An indispensable volume for professionals, students, and researchers in the public health sciences and preventative medicine, this new and updated edition of Evidence-Based Public Health aims to bridge research and evidence with policies and the practice of public health.

Book Polymer Additive Analytics

Download or read book Polymer Additive Analytics written by Jan C. J. Bart and published by Firenze University Press. This book was released on 2006 with total page 393 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Performance of Wind Exposed Structures  Results of the PERBACCO project

Download or read book Performance of Wind Exposed Structures Results of the PERBACCO project written by Francesco Ricciardelli and published by Firenze University Press. This book was released on 2006 with total page 156 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: PERBACCO (a free Italian acronym for Life-cycle Performance, Innovation and Design Criteria for Structures and Infrastructures Facing Æolian and Other Natural Hazards) is a research project partly funded by the Italian Ministry for University (MIUR) in the PRIN (Progetti di Ricerca di Interesse Nazionale) framework, for the years 2004-05.Within the project, a first attempt has been made to integrate different disciplines aiming at an overall optimization of the performance of a wide range of wind exposed structures and infrastructures, with consequent benefi cial impact on the society.The overall objectives were (a) to provide unifi ed concepts for "expected performance" and "risks induced by æolian and other natural hazards", to be applied to structures and infrastructures over their whole life-cycle, such to be acceptable to stakeholders in the construction process (i.e. from the owner to the end-user), (b) to provide models and methodologies for dynamic monitoring of the performance of structures and infrastructures, to be integrated in appropriately designed procedures, and (c) to collect, refi ne, fi le and disseminate the knowledge available on a European basis, concerning the performance of wind-exposed structures and facilities, in a way such to be of use to Construction Industry. This volume summarises the main results obtained during the Project, with each Section addressing a different class of problems, to which many research Units have contributed. A list of papers containing the main results of the research activities carried out within the Project is also provided in each Section.

Book Corporate Governance Strengthening Latin American Corporate Governance The Role of Institutional Investors

Download or read book Corporate Governance Strengthening Latin American Corporate Governance The Role of Institutional Investors written by OECD and published by OECD Publishing. This book was released on 2011-07-01 with total page 78 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This report reflects long-term, in-depth discussion and debate by participants in the Latin American Roundtable on Corporate Governance.

Book Integrated Reporting

Download or read book Integrated Reporting written by Chiara Mio and published by Springer. This book was released on 2016-08-11 with total page 336 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This book is a timely addition to the fast-growing international debate on Integrated Reporting, which offers a holistic view of the evolution and practice of Integrated Reporting. The book covers the determinants and consequences of Integrated Reporting, as well as examining some of the most relevant issues (particularly in the context of the United States) in the debate about Integrated Reporting.

Book Understanding Financial Accounts

Download or read book Understanding Financial Accounts written by OECD and published by OECD Publishing. This book was released on 2017-11-06 with total page 424 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Understanding Financial Accounts seeks to show how a range of questions on financial developments can be answered with the framework of financial accounts and balance sheets, by providing non-technical explanations illustrated with practical examples.

Book Grassland Productivity and Ecosystem Services

Download or read book Grassland Productivity and Ecosystem Services written by Gilles Lemaire and published by CABI. This book was released on 2011 with total page 305 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This book contains 28 chapters with emphasis on the interactive nature of the relationships between the soil, plant, animal and environmental components of grassland systems, both natural and managed. It analyses the present knowledge and the future trends of research for combining the classical view of grasslands, as a resource for secure feeding of an increasing human population, with the more recent perspective of the contribution of grasslands to the mitigation of environmental impacts and biodiversity erosion as consequences of human society activities. The chapters are organized within five sections dealing with the different functions and the main ecosystem services expected from grasslands: (i) domestic herbivore feeding and animal production; (ii) the regulation of biogeochemical cycles and its consequences for the environment; (iii) dynamics of biodiversity hosted by grasslands; (iv) integration of grasslands within sustainable animal production systems; and (v) interactions of grassland areas with other land use systems at the landscape level.

Book Food Practices in Transition

Download or read book Food Practices in Transition written by Gert Spaargaren and published by Routledge. This book was released on 2013-06-17 with total page 382 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This edited volume presents and reflects upon empirical evidence of ‘sustainability’-induced and -related transition in food practices. The material collected in the various chapters contributes to our understanding of the ways in which ideas and preferences, sociotechnological developments and changes in the governance of food interact and become visible in practices of consumption, retail and production.

Book Complexity in Society  From Indicators Construction to their Synthesis

Download or read book Complexity in Society From Indicators Construction to their Synthesis written by Filomena Maggino and published by Springer. This book was released on 2017-07-27 with total page 334 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This volume discusses the many recent significant developments, and identifies important problems, in the field of social indicators. In the last ten years the methodology of multivariate analysis and synthetic indicators construction significantly developed. In particular, starting from the classical theory of composite indicators many interesting approaches have been developed to overcome the weaknesses of composites. This volume focuses on these recent developments in synthesizing indicators, and more generally, in quantifying complex phenomena.