EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

EBookClubs

Read Books & Download eBooks Full Online

Book Comprendre et soigner le refus scolaire anxieux   2e   d

Download or read book Comprendre et soigner le refus scolaire anxieux 2e d written by Marie Gallé-Tessonneau and published by Dunod. This book was released on 2022-09-07 with total page 252 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Le refus scolaire anxieux n’est pas un phénomène de mode mais bien une réalité clinique fréquente, mal connue et sous-diagnostiquée. Il concerne des enfants et adolescents qui ne parviennent plus à se rendre à l’école, ou qui sont en grande souffrance quand ils y sont, en raison de difficultés émotionnelles. Le risque de chronicisation comme la possibilité d’un retour à l’école sont corrélés à la rapidité de la mise en place de l’intervention, qui relève donc de l’urgence thérapeutique. L’efficacité de la thérapie nécessite une action conjointe pluridisciplinaire. Cet ouvrage constitue un guide pour le repérage, la compréhension et l’accompagnement du refus scolaire anxieux à destination de l’ensemble des intervenants. Il recense de nombreuses ressources essentielles pour les professionnels et les familles. Pour les psychothérapeutes, il décrit pas à pas les étapes de la thérapie grâce à des échelles d’évaluation validées, des vignettes cliniques et des outils pratiques utilisables en séance.

Book Comprendre et soigner le refus scolaire anxieux

Download or read book Comprendre et soigner le refus scolaire anxieux written by Marie Gallé-Tessonneau and published by . This book was released on 2022 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Le refus scolaire anxieux

    Book Details:
  • Author : Arthur Messi
  • Publisher :
  • Release : 2024-05-17
  • ISBN : 9782353453030
  • Pages : 0 pages

Download or read book Le refus scolaire anxieux written by Arthur Messi and published by . This book was released on 2024-05-17 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book La Prise en charge du refus scolaire anxieux

Download or read book La Prise en charge du refus scolaire anxieux written by Gilles Fock-Yee and published by . This book was released on 2007 with total page 222 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Les sympt  mes somatiques dans le refus scolaire anxieux

Download or read book Les sympt mes somatiques dans le refus scolaire anxieux written by Anne LI and published by . This book was released on 2021 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Introduction : Le refus scolaire anxieux, communément appelé "phobie scolaire", regroupe certaines situations où un enfant ou adolescent s'absente et a des difficultés à se rendre à l'école, se manifestant par une simple opposition ou d'importants symptômes physiques pouvant engendrer une déscolarisation totale. Les symptômes somatiques sont à type de désordres digestifs et douleur chronique. Ils sont peu étudiés en pratique quotidienne. Notre objectif était de mieux caractériser ces symptômes dans le refus scolaire anxieux. Matériel et méthodes : Une revue de la littérature a d'abord été menée avec 148 articles inclus (jusque mai 2020) en respectant les critères PRISMA, sur les bases de données PubMed et PsyclNFO. Une étude quantitative a ensuite été réalisée avec 1 325 participants via un questionnaire en ligne, après quoi une étude qualitative avec 39 participants a été conduite. Les entretiens qualitatifs ont été analysés avec la théorie ancrée. Résultats Les patients rapportaient fréquemment des douleurs abdominales, céphalées, nausées/vomissements et des douleurs musculosquelettiques, expliqués par l'anxiété. Développer davantage de somatisations était significativement associé aux événements de vie négatifs (harcèlement, violences physiques, viol), à la dépression, à l'état de stress post-traumatique, à la phobie sociale ainsi qu'aux troubles des conduites alimentaires. La trajectoire des symptômes somatiques a été découpée en quatre phases progressives, de l'émergence à la disparition en cas de déscolarisation. Le principal traitement par distraction était peu efficace, à l'inverse de la compagnie de personnes empathiques et des méthodes d'autothérapie relaxantes. Discussion : Éduquer les patients sur le mécanisme d'installation de la douleur chronique en lien avec la répression des émotions et événements de vie négatifs pourrait faire partie intégrante du traitement des symptômes somatiques du refus scolaire anxieux, en parallèle de l'apprentissage de thérapies psychocorporelles et de l'expression des émotions. Les réarrangements d'emploi du temps ou une réorientation scolaire peuvent parfois également s'avérer utiles. Conclusions : Le traitement doit être multidisciplinaire via une collaboration étroite entre le personnel scolaire, les médecins et les psychologues/psychiatres. Le schéma biopsychosocial est primordial dans l'évaluation des patients. L'utilisation de thérapies psychocorporelles ainsi que thérapies par la conscience et l'expression des émotions restent à tester sur de plus grandes cohortes contrôlées.

Book Refus scolaire anxieux

    Book Details:
  • Author : Julie Romani
  • Publisher :
  • Release : 2016
  • ISBN :
  • Pages : 258 pages

Download or read book Refus scolaire anxieux written by Julie Romani and published by . This book was released on 2016 with total page 258 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Résumé: Introduction : Le refus scolaire anxieux est apparu avec l'obligation scolaire en 1882, lois de Jules Ferry. Dans les classifications psychiatriques internationales, le refus scolaire anxieux n'apparait pas comme un diagnostic en soi. L'objectif principal de cette étude est de décrire les troubles psychopathologiques d'adolescents en refus scolaire suivis en hôpital de jour. L'objectif secondaire est de comparer le niveau d'anxiété, d'affects dépressifs, d'estime de soi, de solitude, d'attachement aux parents et aux pairs et de qualité de vie de ces adolescents, à celui d'adolescents scolarisés. Matériel et méthode : Le groupe refus scolaire est composé de 22 patients suivis en l'hôpital de jour. Le groupe contrôle comprend 21 adolescents scolarisés. Les troubles psychopathologiques ont été définis grâce au questionnaire semi-dirigé d'évaluation diagnostique KIDDIE-SADS. L'intensité des troubles a été évaluée par des échelles d'auto-évaluation. Résultats : Les principaux diagnostics retrouvés chez les adolescents en refus scolaire sont la phobie sociale (59%), l'anxiété de séparation (50%), l'épisode dépressif caractérisé (32%) et le trouble anxieux généralisé (18%). Par rapport aux adolescents scolarisés, les adolescents en refus scolaire présentent un niveau d'anxiété, d'affects dépressifs, un sentiment de solitude significativement plus élevés, une estime de soi et une qualité de vie plus faible. La perception de l'attachement de ces adolescents à leurs mères et à leurs pairs est plus faible. Conclusion : Les adolescents en refus scolaire ont des troubles sévères, dominés par des profils psychopathologiques variés. Ces difficultés ont un impact sur le sentiment de solitude et la qualité de vie. L'attachement semble jouer un rôle dans ce trouble.

Book Refus scolaire anxieux

    Book Details:
  • Author : Claire Rhode
  • Publisher :
  • Release : 2021
  • ISBN : 9782367177977
  • Pages : 150 pages

Download or read book Refus scolaire anxieux written by Claire Rhode and published by . This book was released on 2021 with total page 150 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: "Dès que la reprise de scolarité est abordée, l'angoisse de Nathan le déborde.", "Maximilien est victime de harcèlement depuis l'école élémentaire.", "Tous les matins, la mère accompagne Milo, ils entrent dans la cour, puis repartent.", "Famille et collège vivent le non-retour de Hugo à l'école comme un échec." Pression éducative, anxiété de performance, phobie sociale, somatisation, sentiment de harcèlement, angoisse de séparation, phobie de l'école, difficultés relationnelles conduisent parfois des enfants ou des adolescents au Refus scolaire anxieux. Des symptômes de plus en plus visibles obligent l'école à s'ajuster à ces situations douloureuses pour les élèves, leurs parents et leurs enseignants. Claire Rhode et Frédérique Bodiou témoignent ici de leur expérience d'un métier émergent. Elles livrent quelques récits de situations d'élèves accompagnés, parmi tant d'autres, pour témoigner de leur souffrance et du besoin infini et impérieux de solliciter les partenaires et travailler en synergie avec différents professionnels vers le mieux-être de ces jeunes en devenir. Elles proposent des analyses pertinentes pour la prise en charge complexe de ces situations toutes vécues de façons singulières. Elles donnent des clefs, des outils, pour l'accompagnement pédagogique par toutes les personnes concernées de ces élèves en Refus scolaire anxieux. Cet ouvrage pose les bases de la responsabilité sociale, pédagogique et politique de ce problème, à considérer comme un problème de santé publique.

Book Le refus scolaire anxieux    l adolescence

Download or read book Le refus scolaire anxieux l adolescence written by Lauriane Etienne and published by . This book was released on 2013 with total page 172 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Dans nos sociétés modernes, les difficultés que peuvent rencontrer au cours de leur scolarité certains adolescents, sont un motif fréquent de consultation en pédopsychiatrie. Nous avons réalisé une étude clinique rétrospective afin de déterminer la fréquence des demandes de consultations suggérant un refus scolaire anxieux, d’évaluer la fiabilité de la méthode de sélection utilisée, de décrire la population des patients présentant un refus scolaire anxieux et de définir des profils cliniques. Pour ce faire, nous avons constitué une liste de 183 patients consultant dans un CMP spécialisé dans l’adolescence de Janvier 2009 à Décembre 2012, et sélectionnés par une grille de situations cliniques. Le diagnostic de refus scolaire anxieux (RSA) a été validé par les psychothérapeutes. Puis nous avons étudié les données cliniques des cas de RSA pour définir des profils cliniques. 10 % des demandes de consultations évoquaient un RSA. Après validation clinique par les psychothérapeutes, 83 cas de RSA ont été recensés (4,5% des consultations). La méthode de sélection a permis de repérer 93% des cas de RSA, mais sa valeur prédictive positive n’est que 38%. Elle peut donc être un outil intéressant dans le repérage des cas de RSA. Parmi les patients présentant un RSA, on retrouve autant de garçons que de filles, avec une moyenne d’âge autour de 15,3 ans. 90% d’entre eux présentaient un trouble anxieux, 85% des manifestations somatiques associées. 83% d’entre eux avaient des antécédents de troubles anxieux ou du sommeil dans l’enfance, et on retrouve un trouble anxieux ou dépressif chez 75% des mères. L’anxiété de séparation touche préférentiellement les filles (57% contre 19,5% des garçons). Enfin, nous avons pu identifier trois profils cliniques de patients sujets au refus scolaire anxieux. L’hétérogénéité des tableaux cliniques et l’absence de symptôme spécifique compliquent le repérage des situations de refus scolaire anxieux, dont la prise en charge précoce est un facteur pronostique majeur.

Book Prise en charge du Refus Scolaire Anxieux

Download or read book Prise en charge du Refus Scolaire Anxieux written by Claire Coqueret and published by . This book was released on 2016 with total page 324 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Depuis plusieurs décennies, l'absentéisme scolaire est l'une des préoccupations majeures dans les domaines de l'éducation et de la santé. Un plan de lutte contre le décrochage scolaire a d'ailleurs été décidé par le gouvernement français. Plusieurs termes ont désigné une forme d'absentéisme relevant d'une souffrance psychique de l'élève : « phobie scolaire », « refus scolaire anxieux », « école buissonnière », et maintenant « refus scolaire ». A défaut d'être une entité clinique à part entière, le refus scolaire constitue un formidable signal d'alarme d'une entrave grave au processus psychique de l'enfant et de l'adolescent et représente un véritable enjeu de Santé Publique par sa fréquence et ses conséquences désastreuses. Le comportement de refus scolaire reflète une importante hétérogénéité de situations cliniques en pédopsychiatrie. L'absence de consensus sur sa définition et ses critères diagnostiques rendent la prise en charge complexe. Nous exposons les données théoriques dans notre première partie. Objectifs : Le but de notre travail de recherche est de rendre compte des avancées dans la prise en charge du refus scolaire et de mettre en avant les questions actuelles sur ce thème. Méthode : Nous avons réalisé une revue de la littérature internationale systématique sur les études scientifiques concernant les modalités de prise en charge du refus scolaire. Les mots clés utilisés étaient : « treatment of school refusal » et « treatment of school phobia » sur les bases de données scientifiques, telles PubMed/Medline, the Cochrane Library (Wiley), ScienceDirect et EBSCO. Résultats : Au total, notre revue de la littérature porte sur 101 articles. Elle met en évidence l'hétérogénéité des prises en charge de refus scolaire. Les résultats des études sont donnés en fonction de l'approche thérapeutique privilégiée. La recherche scientifique porte essentiellement sur les TCC et la majorité des études sont anglo-saxonnes. La plupart des articles sont des cas cliniques ou des séries de cas cliniques. Il existe très peu d'essais cliniques randomisés et contrôlés. Notre dernière partie met en perspective des innovations au sein d'établissements scolaires et de services de pédopsychiatrie en France, notamment à Rouen. Conclusion : Les récentes études apportent des éléments indispensables à la compréhension de ce phénomène. Néanmoins, la prise en charge des refus scolaire est essentiellement empirique et non basée sur des preuves scientifiques. Les données actuelles de la littérature montrent que la recherche est encore rudimentaire et présente de nombreuses limites. Les recherches futures devraient porter sur la prévention, par l'identification les facteurs de risque et de protection dans la population générale.

Book Repr  sentations des enseignants sur le refus scolaire anxieux et ses causes

Download or read book Repr sentations des enseignants sur le refus scolaire anxieux et ses causes written by Charlotte Vilminot and published by . This book was released on 2013 with total page 148 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Les troubles anxieux

    Book Details:
  • Author : BOULENGER Jean-Philippe
  • Publisher : Lavoisier
  • Release : 2014-04-04
  • ISBN : 2257704088
  • Pages : 344 pages

Download or read book Les troubles anxieux written by BOULENGER Jean-Philippe and published by Lavoisier. This book was released on 2014-04-04 with total page 344 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Depuis les premières descriptions cliniques datant de la fin du XIXe siècle, montrant l’intérêt médical relativement récent pour l’anxiété, les symptômes anxieux et les troubles anxieux, les concepts ont considérablement évolué au cours du XXe siècle pour aboutir aux classifications syndromiques en vigueur dans la nosographie actuelle. Pourtant, un certain nombre de questions demeurent, par exemple sur l’existence d’un continuum entre une anxiété normale et adaptative et une anxiété pathologique, la nature de la réactivité émotionnelle dans les troubles anxieux par rapport à celle décrite dans les troubles bipolaires, etc... La première partie d’ouvrage présente les diverses approches actuelles pour comprendre les troubles anxieux : modèles émotionnels, approche évolutionniste, psychodynamique, théorie de l’attachement, génétique, neurobiologie, neuropsychologie, électrophysiologie et neuro-imagerie. Sont ensuite exposés les différents troubles anxieux (attaque de panique, phobie sociale, trouble anxieux généralisé, hypocondrie, état de stress post-traumatique, TOC, etc.) et les associations co-morbides (dépression, conduites suicidaires, troubles bipolaires, addictions, etc...). Réunissant plus d’une quarantaine de spécialistes reconnus, riche d’une trentaine tableaux et schémas explicatifs et d’un index détaillé, cet ouvrage offre un état des connaissances et des recherches sur les troubles anxieux. Jean-Pierre Lépine, Professeur des Universités, Praticien hospitalier, service de Psychiatrie Adultes, hôpital Lariboisière, Paris. Jean-Philippe Boulenger, Professeur des Universités, Praticien hospitalier, service de Psychiatrie Adultes, CHU, Montpellier.

Book Your Mindful Compass

    Book Details:
  • Author : Andrea Maloney Schara
  • Publisher :
  • Release : 2013-12-01
  • ISBN : 9780615928791
  • Pages : 318 pages

Download or read book Your Mindful Compass written by Andrea Maloney Schara and published by . This book was released on 2013-12-01 with total page 318 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: "Your Mindful Compass" takes us behind the emotional curtain to see the mechanisms regulating individuals in social systems. There is great comfort and wisdom in knowing we can increase our awareness to manage the swift and ancient mechanisms of social control. We can gain greater flexibility by seeing how social controls work in systems from ants to humans. To be less controlled by others, we learn how emotional systems influence our relationship-oriented brain. People want to know what goes on in families that give rise to amazing leaders and/or terrorists. For the first time in history we can understand the systems in which we live. The social sciences have been accumulating knowledge since the early fifties as to how we are regulated by others. S. Milgram, S. Ashe, P. Zimbardo and J. Calhoun, detail the vulnerability to being duped and deceived and the difficulty of cooperating when values differ. Murray Bowen, M.D., the first researcher to observe several live-in families, for up to three years, at the National Institute of Mental Health. Describing how family members overly influence one another and distribute stress unevenly, Bowen described both how symptoms and family leaders emerge in highly stressed families. Our brain is not organized to automatically perceive that each family has an emotional system, fine-tuned by evolution and "valuing" its survival as a whole, as much as the survival of any individual. It is easier to see this emotional system function in ants or mice but not in humans. The emotional system is organized to snooker us humans: encouraging us to take sides, run away from others, to pressure others, to get sick, to blame others, and to have great difficulty in seeing our part in problems. It is hard to see that we become anxious, stressed out and even that we are difficult to deal with. But "thinking systems" can open the doors of perception, allowing us to experience the world in a different way. This book offers both coaching ideas and stories from leaders as to strategies to break out from social control by de-triangling, using paradoxes, reversals and other types of interruptions of highly linked emotional processes. Time is needed to think clearly about the automatic nature of the two against one triangle. Time and experience is required as we learn strategies to put two people together and get self outside the control of the system. In addition, it takes time to clarify and define one's principles, to know what "I" will or will not do and to be able to take a stand with others with whom we are very involved. The good news is that systems' thinking is possible for anyone. It is always possible for an individual to understand feelings and to integrate them with their more rational brains. In so doing, an individual increases his or her ability to communicate despite misunderstandings or even rejection from important others. The effort involved in creating your Mindful Compass enables us to perceive the relationship system without experiencing it's threats. The four points on the Mindful Compass are: 1) Action for Self, 2) Resistance to Forward Progress, 3) Knowledge of Social Systems and the 4) The Ability to Stand Alone. Each gives us a view of the process one enters when making an effort to define a self and build an emotional backbone. It is not easy to find our way through the social jungle. The ability to know emotional systems well enough to take a position for self and to become more differentiated is part of the natural way humans cope with pressure. Now people can use available knowledge to build an emotional backbone, by thoughtfully altering their part in the relationship system. No one knows how far one can go by making an effort to be more of a self-defined individual in relationships to others. Through increasing emotional maturity, we can find greater individual freedom at the same time that we increase our ability to cooperate and to be close to others.

Book Practice Make Perfect French Vocabulary

Download or read book Practice Make Perfect French Vocabulary written by Eliane Kurbegov and published by McGraw Hill Professional. This book was released on 2011-09-02 with total page 239 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Master the words and phrases necessary for handling everyday situations Practice Makes Perfect: French Vocabulary helps you develop your vocabulary by providing practice in word-building and encouraging you to analyze new words for an ever-increasing vocabulary. Each chapter of this comprehensive book focuses on a theme, such as family or travel, so you can build your language skills in a systematic manner. As you lay the foundation for an increasing vocabulary, you are able to perfect your new words with plenty of exercises and gain the confidence to communicate well in French. Practice Makes Perfect: French Vocabulary offers you: More than 120 exercises Concise grammatical explanations A new chapter on contemporary vocabulary An answer key to gauge your comprehension With help from this book, you can easily speak or write in French about: Different occupations and jobs * French holidays and traditions * Taking the train * Growing your own garden * Where it hurts on your body * Your house * Your family and friends * What you studied in school * Your favorite TV show * Your family's background . . . and much more!

Book Cyberbullying in the Global Playground

Download or read book Cyberbullying in the Global Playground written by Qing Li and published by John Wiley & Sons. This book was released on 2012-02-20 with total page 329 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Cyberbullying in the Global Playground provides the first global, in-depth analysis of the emerging phenomenon of cyberbullying. Offers the first thorough comparative account of recent research into the emerging global phenomenon of cyberbullying Provides an international perspective on the prevalence and nature of cyberbullying Presents recent authoritative research within a critical perspective, drawing out theoretical and practical implications for policy and practice May be used to help design intervention, evaluation, and policy strategies for effective efforts to combat the international phenomenon of cyberbullying

Book Bullying  1989

    Book Details:
  • Author : Erling Roland
  • Publisher : Routledge
  • Release : 2017-11-01
  • ISBN : 1351233726
  • Pages : 211 pages

Download or read book Bullying 1989 written by Erling Roland and published by Routledge. This book was released on 2017-11-01 with total page 211 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Published in 1989, this book provides an international perspective on bullying. Bullying - defined in the context of this book as psychological or physical violence directed from a group or individual over a period of time against a person who is unable to defend themselves – is a phenomenon that effects countries and cultures worldwide and therefore a subject on which an international perspective is of great value. This book offers an empirical overview of research of its time. This overview includes major research findings in Scandinavia, Britain, and several other European countries as well as including approaches to tackling bullying developed in both Europe and USA. International contributors provide accounts of their work based on practical and proven approaches to prevention and intervention. Their conclusions will interest all who are concerned with this serious problem including those involved in education, psychology, and researchers.

Book The final report and findings of the safe school initiative   implications for the prevention of school attacks in the United States

Download or read book The final report and findings of the safe school initiative implications for the prevention of school attacks in the United States written by and published by DIANE Publishing. This book was released on 2002 with total page 63 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Book Online Hate and Harmful Content

Download or read book Online Hate and Harmful Content written by Teo Keipi and published by Routledge. This book was released on 2016-12-08 with total page 221 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Over the past few decades, various types of hate material have caused increasing concern. Today, the scope of hate is wider than ever, as easy and often-anonymous access to an enormous amount of online content has opened the Internet up to both use and abuse. By providing possibilities for inexpensive and instantaneous access without ties to geographic location or a user identification system, the Internet has permitted hate groups and individuals espousing hate to transmit their ideas to a worldwide audience. Online Hate and Harmful Content focuses on the role of potentially harmful online content, particularly among young people. This focus is explored through two approaches: firstly, the commonality of online hate through cross-national survey statistics. This includes a discussion of the various implications of online hate for young people in terms of, for example, subjective wellbeing, trust, self-image and social relationships. Secondly, the book examines theoretical frameworks from the fields of sociology, social psychology and criminology that are useful for understanding online behaviour and online victimisation. Limitations of past theory are assessed and complemented with a novel theoretical model linking past work to the online environment as it exists today. An important and timely volume in this ever-changing digital age, this book is suitable for graduates and undergraduates interested in the fields of Internet and new media studies, social psychology and criminology. The analyses and findings of the book are also particularly relevant to practitioners and policy-makers working in the areas of Internet regulation, crime prevention, child protection and social work/youth work.